Du i Fokus
Upplevelser

Sveriges bästa spahotell byter kostym

skriv ut
Yasuragi kan numera stolt kalla sig för Sveriges bästa spa-hotell och firar med att efter 20 framgångsrika år byta ut sin välkända blåvita rock mot en helt ny design i en lugnare mörkblå och mörkröd. Det kommer hända mycket spännande den närmaste framtiden, vad vill man dock inte avslöja.

Vid en prisceremoni i Dubai fick Yasuragi, det japanska spa- och konferenshotellet i Nacka utanför Stockholm, ta emot pris som ”Sweden´s Best Hotel Spa”. World Spa Awards arbetar för att belöna expertis och hög klass inom spa- och wellnessindustrin.

 

Vinnaren koras genom röster från yrkesverksamma inom spa-industrin, d v s  ledande befattningshavare, reseköpare, researrangörer, agenter och media samt att allmänheten får möjlighet att rösta på sin favorit online. Prisceremonin hölls den 21 oktober på Armani Hotel i Dubai. Jimmy Myhrinder, chef för japanska badet på Yasuragi var på plats och tog emot priset.

-Jag känner mig väldigt ödmjuk inför att vi än en gång får en utmärkelse vid en stor internationell prisceremoni. Vi arbetar för att konstant utveckla både våra miljöer och vår serviceupplevelse. Utmärkelser likt denna sporrar oss att vara på topp och ge av vårt bästa till våra gäster kommenterar Jimmy Myhrinder, chef för japanska badet på Yasuragi.

Yasuragi hade stängt en del av 2017 och öppnade igen 2018 efter en omfattande nybyggnation av det japanska badet. Även en del av rummen har fått ett rejält ansiktslyft och  som ytterligare ett led i förnyelsen och för att gå ännu mer åt det traditionellt japanska byter man även ut den blå yukatan med vita tecken, mot en egen design i mörkblått och rött. Detta ska ge en mer exklusiv japansk känsla och ett lugnare intryck. Den nya yukatan pryds av det traditionella japanska mönstret Asanoha – som symboliserar god hälsa och ett långt liv.

 

Mönstret Asanoha är ett geometriskt mönster föreställande hampablad. I den japanska kulturen representerar hampa tillväxt och god hälsa. Mönstret återkommer inte bara i den nya yukatan, utan är sedan tidigare även en del av Yasuragis varumärkesprofil tillsammans med andra klassiska japanska mönster. I och med ombyggnationen är Asanoha-mönstret även förekommande i den interiöra designen i form av kakel och innertak i japanska badet.

-Utveckling är viktigt för oss och investeringar görs kontinuerligt för att förädla det unika koncept Yasuragi utgör. Att frångå den gamla yukatan och ersätta med den nya är ett strategiskt beslut för framtiden i syfte att stärka det japanska och exklusiva i varumärket Yasuragi. Med den nya designen kommer vi på ett enkelt sätt kunna skapa än mer känsla av att vara på ett japanskt onsen med ett mycket lugnare intryck för våra gäster, säger Per Keller, vd Yasuragi.

Den nya yukatan är exklusivt framtagen för Yasuragi och kommer endast att finnas tillgänglig där. Gäster som besöker Yasuragi får, precis som tidigare, behålla yukatan som minne och en påminnelse om vikten av att skapa balans i livet genom regelbunden återhämtning.

 

 

Text  – Marlene Rindå Jikita, Bild – Yasuragi

 

Visited 15 times, 1 visit(s) today