Hemmagjorda Fruktremmar

skriv ut
Enklaste godiset som man smaksätter som man själv önskar. Förslag på smak kan vara hallon, jordgubbar, blåbär, mango, hallon/lakrits. Bara fantasin sätter gränser!

 

En plåt
  • 300 gr valfri frukt
  • 2 msk honung eller en banan för sötman

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 50-60 grader.

Mixa frukten/bären till en slät puré. Tillsätt en banan eller honung om du vill ha lite sötma.

Bred ut purén ca 2 mm tjockt, på en plåt med bakplåtspapper. Sätt en sked i springan så att ugnsluckan är lite öppen hela tiden och torka 6-8 timmar, tills purén är helt torr.

Låt svalna, rulla ihop och skär eller klipp i bitar.

Förvara i tättslutande burk med lock.

 

För er Viktväktare:

MittWW: Färsk frukt är 0, men torkad frukt är 1 Grön och Blå (utan honung) per 15 gr eller 3 Grön och Blå per 30 gram, 5 Grön och Blå för 40 gr.

Smartpoints Flex: Färsk frukt är noll Smartpoints, men torkad frukt är 1 Sp Flex (utan honung) per 15 gr eller 3 SP Flex per 30 gram, 5 SP Flex för 40 gr.

Smartpoints: Färsk frukt är noll SP, men torkad frukt är 1 SP (utan honung) per 15 gr eller 3 SP per 30 gram, 5 SP för 40 gr.

 

Recept och bild – Marlene Rindå Jikita

 

One thought on “Hemmagjorda Fruktremmar

Comments are closed.