Snygga träningsredskap och parasollträd – Stora Trenddagen 2021

skriv ut
I veckan gick Stora Trenddagen 2021 av stapeln. Digitalt förstås, eftersom det är så vi gör saker just nu. Stefan Nilsson, kanske mer känd som Trendstefan gav oss årets trendspaning tillsammans med Kennet Vrågård från NCS.

Årets trendspaning började med att konstatera att det är svårt att förutspå trender mer än 2-3 månader framåt just nu. Pandemin gör allt föränderligt och situationen för oss alla förändras konstant. Det som var hett före corona är inte alls så hett längre och det mesta i hemmet fått en helt ny funktion, eller flera nya funktioner kanske man kan säga. Hälsan blir ännu viktigare och vi börjar bli rejält uttråkade på våra isolerade hemmaliv.

Stefan började med att ge oss en snabb summering, det finns ändå några saker som man kan vara hyfsat säker på och det är bland annat att hybridarbetet kommer att bli vanligare. Förmodligen kommer vi att fortsätta arbeta hemma halva veckan och på kontoret halva veckan när pandemin väl är över.

När det gäller maten och hur vi äter konstaterar han att vi gärna vill äta nyttigt, hälsosamt och vegetariskt för att stärka kroppen och hålla oss friska. Men det vi egentligen längtar efter är härlig restaurangmat och feta såser. Det vi vill och det vi längtar efter är alltså inte riktigt samma sak.

Alla har hört om coronakilon. Att sitta i soffan och äta chips är gårdagens melodi, idag ska vi träna – hemma. Då vill vi ha träningsredskap som är snygga och kan vara framme, så man slipper ställa undan dem. Hemmagymmen ska vara tysta, gärna massor med mattor, ingen vill nämligen ha en störande granne som tränar ljudligt. Men vi vill gärna träna tillsammans med andra och känna gemenskap, trots att man gör det på egen hand. Med den nya spegeln ”Mirror” kopplar man upp sig och kan se sina träningskompisar live.

När det gäller vår längtan efter gemenskap har Teams och Zoom fått fylla en del av behovet, det är ok men den stora grejen för att få gemenskap i år är de sk coronahusdjuren. Många hundar, katter, kaniner mm har flyttat in och är både som sällskap hemma och ett sätt att umgås ute. Detta har modeföretagen förstått och nu kommer plaggen med husdjurstryck.

Hälsa är inte bara att äta rätt och träna, utan även att ha vackra saker runt sig eller saker som betyder något. Vi behöver fina saker som byter något för oss, kanske mer nu än någonsin, sk key pieces.

I år är året som vi slår bakut mot allt och alla. Vi vill inte längre vara iakttagna, tillgängliga och uppkopplade hela tiden som vi varit de senaste tio åren. Det är trendigt att slappna av och släppa alla krav.

På grund av corona är vi på väg mot det beröringsfria samhället med knappfria hissar, automatiska vattenkranar och inredning som rengör våra saker från bakterier. Ett bacillfritt liv och hem helt enkelt.

Under pandemin har 52% av våra ungdomar varit tvungna att flytta hem igen. Detta påverkar både ungdomarna, föräldrarna och bostäderna. Hur bor man med en ung vuxen tillbaka i hemmet? Hur mår man?

Det man ser just nu är att aktivismen ökar rejält. Purpose driven marketing blir allt vanligare, vilket innebär att reklamkampanjerna blir mer riktade för att nå dem det verkligen gäller och berör. För att vi ska spendera mer pengar helt enkelt.

Här summerar vi årets fyra trender:

Beetroot Balance

Det vi längtar efter nu är balans i livet. Färgerna hämtas från naturen, rödbetsrött, grönskålsgrönt. Enfärgat är ute, färgkombinationer är det som gäller. Färgade detaljer i våra hem kommer ha betydelse, tex en röd lampknapp på en vit vägg eller ett målat tak. Gröna växter är fortfarande trendigt, Gullrankan är poplärare än någonsin eftersom den inte bara är fin utan även renar luften i hemmet. På tal om balans alltså. Årets inredningsväxt är parasollträdet! Vi pratar även om balans mellan det själsliga och vetenskapliga. Att jobba med händerna är viktig, men resultatet är desto oviktigare. Det får bli som det blir, inte så noga bara man gör något. Grövre tyg som linne och bomullstyg blir trendigt igen. Årets mest kommersiella trend.

Balearic Breeze

Vi längtar efter semester, sol och sand mellan tårna. Miljöombyte, slammer och uteliv känns långt bort. Vi längtar från Skandinavien till Medelhavet. Medelhavsdesign är trendigt, och en ”sandig” färgskala dominerar, med inslag av blått. Gärna en blå detalj som tex ett grafisk mönster på en kudde eller liknande. Vi tar inte längre in naturen utan flyttar ut i naturen. Nu flyttar innemöblerna ut och nya funktionella material och designer anpassat för detta har förstås skapats. Man finmöblerar även ute. Torkade blommor poppar upp överallt, tom i mat. Allt fotograferas i eftermiddagsljus och solskuggor. Solkysst är nyckelordet. Kikärtan är årets trendigaste livsmedel. Vi lämnar stan för landet och tar tekniken med oss. Det ska vara sten, keramik och hantverk. Avslappnat. Lugnt.

Comeback Kid

Optimism, The happy trend. Mycket färg och roliga 80-talsreferenser. Barnsligt och lekfullt. Nostalgi. Vi lyssnar gärna på gammal musik och äter ”gammal” mat, husmanskost är grejen. Vintage är tillbaka. Vi vill inte köpa nytt, vi vill ha gammalt. Både ur hållbarhetsperspektiv och konsumtionsperspektiv. Lite 40-tal kikar också in bland 80-talsvibbarna. Stora rosor och mönster är helt rätt. Lite galet, men spännande. Glädje och energi och aktivism. Ärtgrönt och lila är den här trendens färger. Crazy, ungdom, glädje och energi summerar denna trend.

Square One

Framtid. Ruta ett. Vi vändre blad och börjar om. Bye bye pandemin. Gråskala med lite blått och brunt. Ny svartsvart och ny vitvit. Ny skärpa. Kontraster. Vita möbler. Det vita och det svarta är bärare av det nya. Upcycling är det nya heta, att göra nytt av gammal. Ta skräp och sätta det på piedestal. Vi är klara med att producera saker och måste använda det vi redan har. Inrednigen är stramt och kontrollerad. Återhållsamt och städat. Metall är materialet, både lackerat och rent. Mycket vitt igen, “clean anid shining”. Unikt och hållbart.

För att summera hela den 90 minuter långa trendspaningen, kan man nog säga att årets trender handlar om hantverk, medelhavet, naturen och hälsa. Vi tränar hemma och vill ha snygga träningsredskap som kan ligga framme och årets inredningsväxt är parasollträdet.

 

Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Marlene Rindå Jikita samt skärmdumpar från föreläsningen.