Du i Fokus
BöckerHälsa & Motion

Trappträning med PT-Fia!

skriv ut
Trappträning är en bra träningsmetod för löpare, men även för den som har dåligt med tid och vill effektivisera sin träning. Precis som intervaller, tempopass och andra högintensiva träningsformer så gör trapporna att kvaliteten på träningen förbättras. Man kan effektivt dra av ett rejält träningspass på kort tid, nästan vart som helst!

Sofia Sjöström som är mest känd under namnet PT-Fia, har sedan barnsben älskat skidåkning och träning som verkligen ger resultat. Hennes ledord är balans – såväl mellan vila och aktivitet, hälsokost och njutningsmat som styrka, kondition och rörlighet, och naturligtvis livet i stort. Sofia blev sjuk i en utmattningsdepression för några år sedan. Då var hon i sitt livs form, men tappade allt. Kroppen stängde av och det tog flera år att bygga upp den igen. När hon var som svagast börja hon träna i en trappa. Först kunde hon bara ta några steg innan hon blev helt andfådd. Nästa gång några till. Sofia kände snabbt hur hon blev lite starkare för varje gång. Nu vill hon tipsa andra!

Den nya boken Trappträning är en bok för alla! Här finns 45 funktionella övningar som startar med en grundövning som sedan utvecklas med tre olika varianter för att man enkelt ska kunna variera sin träning och verkligen få resultat. Dessutom får man förslag på färdiga upplägg på intervallpass, 5–15 minuter långa.

I trappa (eller backe) kan du enkelt köra kort intensiv intervallträning med bara den egna kroppen som belastning. Pass som ger kroppen precis vad den behöver – massor med styrka och kondition – men utan att ta tid. Effektivt som grundträning för dig som vill ge din kropp en chans att komma i form, men fungerar lika bra som komplement till annan träning, exempelvis löpning.

Sofia ser helst att träningen sker utomhus, men för den som av olika anledningar inte vill eller kan ta sig ut, funkar det mesta att göra inomhus också. Huvudsaken är att träningen blir av, inte var. Men visst kan det vara kul att träna i en trappa där folk kanske går förbi och kollar. Man får känna sig lite duktig och kanske även visa för andra vad man kan göra.

Det är nyttigt för oss moderna människor att röra oss i olika nivåer. Att tränar i en trappa tvingar oss att möta utmaningar som att lyfta ordentligt på fötterna, prova nya vinklar och hantera att tyngdpunkten flyttas. Vissa av övningarna i boken kan se avancerade ut, men man behöver inte vara vältränad för att börja träna i trappor.

Foto: Erik Dilexit

I boken Trappträning har Sofia mängder av olika övningar, uppdelade på tre huvudkategorier – styrka, balans och kondition. Hon rekommenderar att den som är ovan vid att träna börjar på en lägre nivå. Det är viktigt att inte gå ut stenhårt, kanske till och med hålla igen lite. Annars är det risk att man känner ”aldrig mer” och Sofia vill att man ska längta till nästa pass.

Varför ska man då utsätta sig för trappträning? Jo, därför att det är roligt, det är bra löpteknikträning då det tvingar oss att korta steget, lyfta på knäna och landa under kroppen, det ger bra aktivering av säte och baksidor och sist men inte minst så är det roligt och riktigt bra för flåset. Trappor är bra för sätesmusklerna och höftböjarna, vilket gör att man kan löpa med ett effektivare steg utan att behöva anstränga sig särskilt mycket. Lårmusklerna tränas också i trapporna, och därmed förbättras uthålligheten i musklerna. Även vadmusklerna belastas i hög grad när du springer uppför en trappa steg för steg. Starka vader ger i sin tur en spänstig och effektiv löpstil.

Testpatrullen har testat övningarna både inne och utomhus på olika nivåer, både för nybörjare och vältränade. Det är roliga övningar och särskilt om man är ett par som gör dem tillsammans. Har man gott om tid är det förstå en fördel att leta upp en bra backe ute och följa något av de färdiga programmen i boken. Men har du bara fem minuter över och en trapp inomhus så går det att få ett helt ok pass där också som gör dig rejält andfådd. Här kan man alltså inte skylla på tidsbrist längre.

Med PT-Fias Trappträning kan du både förbättra ditt löpsteg, stärka din kropp och få ett snabbt och effektiv träningspass för hela kroppen! Vi kan absolut rekommendera boken!

Text – Marlene Rindå, bild – Erik Dilexit

 

Visited 32 times, 1 visit(s) today