Experten tipsar: Så håller du dig frisk på vintern

skriv ut
Under årets kalla månader är det viktigt att ta hand om immunsystemet. Därför bör du ladda upp med ordentligt av vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Life’s hälsoexperter ger nu sina bästa tips på hur du håller dig frisk vintertid.

Under vintermånaderna upplever de flesta att de är mer energilösa och saknar motivation. Detta beror till stor del av bristen på dagsljus och sol som vi har under vintermånaderna i Sverige. Bristen på dagsljus ökar nämligen nivån av melatonin i kroppen vilket i sin tur leder till att vi blir mer trötta. Men det beror också på faktorer som du enkelt själv kan påverka. På vintern är det nämligen extra viktigt att se till att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler för att ta hand om ditt immunsystem.

– Under vintertid, när luften är torrare och vi vistas mer inomhus ökar risken för smitta. Därför är det otroligt viktigt att se till så att kroppen har bra förutsättningar med ett starkt immunsystem. Vi på Life förespråkar en holistisk hälsa för att se till så att både kropp och själ mår bra året om. På vintern är det däremot bra att se till så att kroppen verkligen fylls av bra vitaminer och mineraler, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

Den främsta nyckeln till att hålla dig frisk i vinter är en bra grundhälsa. Att få i sig tillräckligt med C-vitamin under vintern är en god idé då C-vitamin behövs att bibehålla immunsystemets normala funktion. Vid stress eller sjukdom ökar behovet eftersom kroppen då förbrukar ca 5–20 gånger mer C-vitamin än vanligt. Kroppen kan tyvärr inte tillverka C-vitamin själv och därför behöver vi få i oss det via kosten. C-vitamin finns bland annat i citrusfrukter men också i råa grönsaker som broccoli, persilja eller paprika. Förutom C-vitamin är bland annat D-vitamin och zink viktiga näringsämnen som vi vet bidrar till ett normalt immunsystem.

5 tips för att hålla dig frisk i vinter:

1. D-vitamin
Solskensvitaminen är definitivt ett bra tillskott i vinter när mörker faller snabbt. Du kan få i dig detta genom kosten genom bland annat ägg, fisk och mejeriprodukter. Det finns även bra tillskott för dig som inte får i dig tillräckligt med D-vitamin genom kosten.

2. C-vitamin
Att få i sig tillräckligt med C-vitamin under vintern för att bidra till ett normalt immunförsvar är en bra idé. Vitaminet behövs när kroppen bildar antikroppar som är viktigt för immunförsvaret. Se till att få i dig massor av fruktsallader i vinter med mycket citrusfrukter. Eller varför inte testa att göra en egen färskpressad apelsinjuice?

3. Stötta din tarmflora
Det är särskilt viktigt att tänka på sin tarmflora då en stor del av immunsystemet finns i tarmarna. Öka intaget av fiberrika livsmedel som frukt och grönt, rotfrukter, bär, nötter och baljväxter. För att öka antalet goda bakterier i tarmen som har en god effekt på immunsystemets funktion kan du även äta fermenterade livsmedel som kimchi eller surkål. alternativt ta tillskott av mjölksyrebakterier.

4. Den klassiska ingefärashotten
Ingefärashotten har blivit en riktigt hit som finns i de flesta hemmen. Förutom ingefära kan du även tillsätta en sked Manukahonung som innehåller det bioaktiva ämnet Methylglyoxal (MGO), samt pressad citron som är rik på C-vitamin. I shotten kan man även lägga till kryddor så som kryddnejlika, kanel eller gurkmeja.

5. Zink
Zink är en mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Det är också det mineral vi svenskar lider störst brist på. Zink bidrar till att bibehålla normalt immunsystem, synförmåga och benstomme. Zink finns bland annat i kött, mejeriprodukter, nötter och baljväxter men upptaget hämmas av fytinsyra som återfinns i bl.a. fullkornsprodukter, nötter och baljväxter. Vegetarianer bör därför kontrollera att de får i sig tillräckligt med zink.

Experterna påminner om att kosttillskott inte ersätter en varierad kost. Det är viktigt med en balanserad kost och hälsosam livsstil.

 

 

Text – Life, Bild – Marlene Rindå Jikita