Du i Fokus
Mode & Skönhet

Body scrub på räddat kaffe

skriv ut
Under Stockholm Beauty Week lanserades många spännande nyheter, bland annat ett samarbete med Clarion Hotel Stockholm och de tre entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund. Tillsammans har de utvecklat Coffeemagic, en ekologisk och hållbart producerad body scrub där miljövänligt möter lyx.

Emilie Loman kände att hon på något sätt ville bidra till att göra skillnad för miljön och snackade ihop sig med sin kompis och kollega Joakim Lindström, som hon tillsammans med bildar entreprenörsduon Lilo, och sin sambo Pelle Backlund. Via Bygg broar och Foodloopz kom de i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som letade efter någon som ville ta vara på deras kaffesump. Idén att göra en naturlig, ekologisk och vegansk skönhetsprodukt, fri från plast, dök upp och projektet startade.

Coffeemagic innehåller endast naturliga ingredienser och huvudingrediensen är räddat kaffe från Clarion Hotel Stockholm. Sverige är ett av de länder som konsumerar mest kaffe i världen, och istället för att Clarion Hotel Stockholm ska slänga en stor mängd kaffesump förlängs kaffets livslängd med body scruben. Förutom räddad kaffesump från hotellet innehåller produkten enbart naturliga ingredienser som kokosolja, farinsocker, mjölksyra, e-vitamin och pepparmyntsolja och är snäll både mot djur och natur.

Vi ville på något sätt bidra till att göra skillnad för miljön, och när vi kom i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som ville ta vara på deras kaffesump föddes idén att skapa en naturlig, ekologisk och vegansk skönhetsprodukt, helt fri från plast, säger Joakim, Emilie och Pelle.

Tillverkning och produktion av body scruben sköter trion helt själva, allt från insamling av kaffesump från Clarion Hotel till att tillslut designa och klistra på etiketter på skrubbens glasbehållare. Man valde glasbehållare för att minska på plasten och uppmanar dessutom kunderna att lämna in sin tomma glasburk på hotellet för att få 15 kronor rabatt på sitt nästa köp, för att kretsloppet ska bli ännu mer hållbart. En del av vinsten går till Wateraid för att ge fler människor i världen tillgång till rent vatten.

Clarion Hotel Stockholm kommer att vara enda återförsäljaren av Coffeemagic fram till september 2019 när produkten kommer säljas hos fler återförsäljare. Hotellet har ett aktivt hållbarhetsarbete där minskat matsvinn ligger i fokus.

Vårt hjärta bankar för människor, miljö och klimat och vi arbetar systematiskt för att minska vårt matsvinn. Just därför känns det väldigt bra att vårt kaffesump får nytt liv genom Coffeemagic och att vi får vara med att utveckla en hållbar spaprodukt, säger Björn Callin, General Manager på Clarion Hotel Stockholm.

Coffeemagic lanserades på Stockholm Beauty Week och finns att köpa på Clarion Hotel Stockholm och Elements Spa.

 

Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Pressmaterial

 

Visited 15 times, 1 visit(s) today