Word Sleep Day – Lexingon ger sin anställda sovmorgon

skriv ut
Det är viktigt för alla att få en god natts sömn och det är avgörande för både hälsa och välbefinnande för oss människor. Därför har Internationella sömndagen instiftats av World Association of Sleep Medicine (WASM). Lexington tar dagen på fullt allvar och ger sina anställda en extra sovmorgon.

Internationella sömndagen eller World Sleep Day är instiftad för att hylla sömn och upplysa om viktiga frågor som rör sömnen, men även saker kring, t ex medicin, utbildning och sociala aspekter. Samtidigt syftar dagen till att hjälpa människor med sömnproblem genom att bättre förebygga och hantera sömnstörningarna.

45 procent av världens befolkning uppges lida av någon form av sömnstörning. Lexington har i samarbete med Sifo därför tagit fram en sömnbarometer som de kallar Sleep Well, Live Well. Undersökningen visar att 8 av 10 tycker att sömnen är viktig för den allmänna hälsan, men bara  2% prioriterar sin sömn. Den visar också att vi sover 2 timmar mindre per natt, än vad vi skulle vilja.

Med hjälp av undersökningen har Lexington tagit fram en kollektion med bäddlinnen med hållbara och sköna material för en bättre sömn. Man har även studerat sovrumsmiljön och hur den påverkar vår sömn. “Hotel Collection” är en lyxigare kollektion bäddlinnen som ger hotellkänsla även hemma. Materialet har nämligen visat sig vara viktigt, men även temperaturen i rummet, sängen, det ska vara tyst och mörkt och vad vi har på oss. De allra flest sover som bäst i bara underkläder.

Att god sömn är viktigt är både World Association of Sleep Medicine, Lexington och många andra överens om. Sömnstörningar är en riskfaktor för psykiska sjukdomar som depression och ångest. Sömnbrist kan bland annat leda till bristande uppmärksamhet, minskad koncentration och därmed öka risken för olyckor, minskad produktivitet och ett sämre immunförsvar.

I år inträffar World Sleep Day fredagen den 13 mars, då ger Lexington alla sina anställda sovmorgon. Kristina Lindhe, grundare och VD av Lexington Company medger att det varit lite knepigt att åstadkomma, men att de ändå lyckats och nu uppmanar hon andra företag att göra detsamma.

 

Text och bild – Marlene Rindå Jikita (översta bilden: Annelie Niehoff)