Värstascenario. Fyra konstnärer från Grönland
För mer än 45 år sedan, på hösten 1974, stod Lunds konsthall som värd för Grönländsk konst idag. På den tiden var polarisen själva sinnebilden för det oföränderliga eller för oerhört långsam förändring. Idag är tonen en annan, nu ser vi hur istäcket i Arktis smälter undan i en allt snabbare takt.
Den 11 mars 2020 stod denna rubrik i The Guardian: ”Avsmältningen av is från Grönland och Antarktis närmar sig värstascenariot för klimatet, varnar vetenskapsmännen.” De stal genast nyckelordet till kommande utställning, för att påminna om hur aktuellt Grönland har råkat bli; Värstascenario. Fyra konstnärer från Grönland.
Av utställningens deltagare är det bara Julie Edel Hardenberg som är permanent bosatt på Grönland. Hennes konstnärskap iscensätter ett avslöjande av den postkoloniala verkligheten som på samma gång påtaglig och undflyende, symbolisk och bokstavlig. Hon kartlägger nätverk av politiskt och ekonomiskt inflytande som ännu genomsyras av nedärvda koloniala privilegier, och hon använder sig ofta av identitetsmarkörer som de grönländska och danska flaggorna.
Den förkoloniala kulturens överlevnad och återupplivande blir omöjliga att särskilja i Elisabeth Heilmann Blinds omtolkning av uaajeerneq, den inuitiska maskdanstraditionen. Fastän uppenbart uråldrig kan den i arkeologin inte spåras längre tillbaka än till 1100-talet, när förfäderna till dagens grönländska inuiter anlände från Kanada och Alaska. Hon berikar detta immateriella kulturarv med influenser från japansk dans och ”västerländsk” performancekonst.
Denna utställning avser att vara lika hybridartat som de konstnärskap den försöker omfatta, en ren stödkonstruktion som tillåter oss att presentera dessa fyra engagerande konstnärer för den intresserade allmänheten.
Lunds konsthall 6 mars – 30 maj 2021
Text och bild – Pressmaterial