Resetrender 2024 – fem spaningar från TUI
Sovritualer, Instagramskryt och pulserande storstäder. Svenskarnas ressug ser inte ut att dämpas inför det kommande året. Resebolaget TUI:s trendexperter delar fem trender som kommer att prägla reseåret 2024.
1. Sleepcations
Glöm ”workations”, trenden som går ut på att kombinera distansjobb och resande. Nu är det ”sleepcations” som gäller. Allt fler resenärer vill ha total avkoppling, ta igen sömn och anstränga sig så lite som möjligt på sin semester. Framför allt efterfrågas denna typ av resor bland de som är beredda att betala lite extra. Dessa resenärer söker efter femstjärniga hotell med bekvämligheter så som SPA och swim-up rum på exotiska destinationer som Maldiverna, Zanzibar och i Sydostasien. För att möta trenden erbjuder allt fler hotell olika typer av tjänster och hälsoprogram som ska främja välmående och sömn. Ett exempel är hotellet Banyan Tree Samui i Thailand som skapat en nattritual som ska hjälpa gästerna att sova bättre. Ett annat är The Mora på Zanzibar som öppnar i vår och kommer erbjuda frukost hela dagen så att gästerna ska kunna sova så länge de vill utan att ha en tid att passa.
2. Cityresor
Exotiska paradisstränder i all ära, men allt fler svenskar kommer att välja en storstadssemester i 2024, spår TUI. Resebolaget har nämligen sett en ökad efterfrågan på cityresor under en längre tid. Några av de städer som trendar bland TUI:s svenska resenärer är bland annat Istanbul, Aten och Wien. I en Sifoundersökning från Kantar Media med över 1 000 svenskar uppgav flest att europeiska städer toppar listan över drömresmål i vinter1.
– Efter pandemin känner sig många resenärer trygga med att resa till storstäder igen, eftersom vi inte behöver undvika folksamlingar som tidigare. Det ekonomiska läget kan också bidra till att man väljer att göra en kortare resa, så som en storstadsweekend, istället för en långresa, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
3. Rese-FOBO (Fear Of Better Options)
Är det bäst tid att boka resan nu, eller senare? De flesta har säkert hört talas om FOMO (”fear of missing out”) tidigare, men har du hört talas om FOBO (”fear of better options”)? I rådande tider med ett pressat ekonomiskt läge och ett oändligt utbud av resealternativ upplever många stress när de ska boka sin semester. Enligt en undersökning från det brittiska resebolaget First Choice, en del av TUI Group, känner sig två av fem semesterfirare överväldigade av beslutsångest när de bokar en resa. Hela 37 procent säger att de många valen och överflödet av information har lämnat dem med ”bokningsånger” och känslan av att ha gjort ett misstag efter bokningstillfället. Men vad är egentligen en bra deal? Enligt en Sifoundersökning beställd av TUI säger sju av tio svenskar att det är viktigare att känna att de får värde för pengarna än ett lågt pris när de ska boka sin nästa semester i vinter1.
– Att avgöra vad som är prisvärt är väldigt subjektivt. Med det stora utbudet av hotell och flyglösningar som finns är det lätt att tvivla på om man kunde ha gjort en bättre affär. Vi ser samtidigt att många väljer att boka sin semester i god tid om de hittar ett bra erbjudande. Inför sommaren 2024 har bokningarna redan ökat med 12 procent jämfört med samma period i fjol, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
4. Innehållssafari
Var kan man hitta de mest TikTok-värdiga resmålen, med de bästa stränderna och mest bildsköna solnedgångarna? En växande resetrend är att välja sina resmål och aktiviteter på resan baserat på dess potential i sociala medier. Närmare hälften, 48 procent, av respondenterna i en reseundersökning från en internationell bank säger att de vill resa till ett resmål som de kan visa upp i sociala medier. Och en majoritet, sex av tio, i Gen Z- och millennial-generationerna säger att de har valt en semesterdestination för att den ser fantastisk ut på foton och/eller i videor. Så vart bör man resa för att få i gång sina algoritmer? Några av de mest hashtaggade destinationerna på Instagram just nu är Bali, Maldiverna och Dubai.
5. Hållbara resor – förena nytta med nöje
Fler resenärer önskar göra hållbara val när de reser. I en internationell studie svarade tre av fyra resenärer att de vill resa mer hållbart, en ökning jämfört med tidigare år. Lika många uppgav även att de önskar att resebolag ska erbjuda fler hållbara alternativ. Många vill även göra medvetna val som stöttar de lokala samhällena när de är på semester, till exempel köpa varor från lokala aktörer. Allt fler turistdestinationer arbetar också aktivt med att ställa om turistnäringen till att bli mer hållbar. Ett exempel är den grekiska ön Rhodos som ska bli klimatneutralt till 2030.
– Det är glädjande att allt fler resenärer är medvetna om den positiva kraft som hållbar turism har på lokalsamhällena. Rhodos är ett exempel där TUI har flera aktiva engagemang för att bidra till en mer hållbar turistnäring. Men vi har även ambitiösa hållbarhetsmål i hela vår verksamhet. I dagsläget är över 500 hotell i vårt utbud hållbarhetscertifierade, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
Text och bild – Pressmaterial