Next Mex – Taco för vuxna

skriv ut
Sveriges mest älskade fredagsmys får lite mer vuxna smaker när Santa Maria lanserar ett nytt taco-koncept. Nya smakrika kryddmixer, spännande såser, en härligt syrlig mayo och en tortilla med struktur. Taco truck-känsla hemma på ett kick.

Det är 30 år sedan Paulig-ägda Santa Maria lanserade Tex Mex på den svenska marknaden och sen dess har tacofredagen blivit något av en institution i svenska hem. Idag finns ett brett sortiment av produkter för bland annat tacos, burritos, fajitas och enchiladas. Och svenskarna verkar aldrig få nog av ”nationalrätten”.

– 2020 toppade tacos listan över de mest populära helgrätterna och vår 30-åring är starkare än någonsin, därför känns det extra kul att erbjuda nästa nivå av Tex Mex. Tanken med vårt nya taco-koncept är enkel variation, restaurangkänsla hemma och mer vuxna smaker. Vi kallar det Next Mex, säger Jenny Odéhn Hejdenberg, Head of Portfolio & Brands World Foods på Paulig.

Santa Marias nya Tex Mex-sortiment

Med inspiration från trendiga taco trucks erbjuder det nya sortimentet en minitortilla gjord på majs och vete som har mer struktur än den vanliga vetetortillan, krydd(mix)paster för grönsaker, kyckling och kött som du bara rör ner i stekpannan, en lime- och jalapeñomayo samt tre fräscha salsor i spännande smaker: Taqueria, Peach & Chili och Tomatillo.

– Vårt nya koncept Next Mex är ett spännande komplement till Santa Marias klassiska sortiment; det sticker ut lite mer i smakerna och tar för sig mer. När barnen vill ha sin vanliga taco kan föräldrarna önska mer variation, fast lika enkelt som vanligt, säger Jenny Odéhn Hejdenberg, Head of Portfolio & Brands World Foods på Paulig.

Variation, mer grönt och alternativa proteinkällor

Pauligs ambition är att erbjuda produkter som möjliggör hälsa och välmående för både människa och planet. Och det Santa Marias nya tacokoncept kan hjälpa familjen på vägen mot mer grönt och varierande proteinkällor.

– Vi vill inspirera människor att laga tacos med andra ingredienser än de normalt gör, som till exempel tofu, blomkål eller kycklingfilé. Dessutom utmanar vi konsumenten att använda nya tillbehör. Varför inte lägga till pumpafrön, fetaost och rödkål?, säger Jenny Odéhn Hejdenberg.

Testpatrullen har provat nyheterna och alla är mycket nöjda. Brödet är väldigt mjukt och gott! Det är svårt att enas om en favoritsås, då alla har sin egna speciella smak. Kryddpåsarna är enkla att använda och ger det där lilla extra oavsett om man använder kyckling, biff eller grönsaker och mayon… den funkar till allt! Lika god på ägghalvan, som topping på fiskgrytan. Här finns ett önskemål dock: att brödet ska komma även i mediumstorlek.

Vi håller absolut med om att nyheterna tar fredagstacon till en ny, mer vuxen nivå.

 

Text – Marlene Rindå Jikita, Martin Jikita, Bild – Pressmaterial