Du i Fokus
Dryck

Kaffe som gör gott

skriv ut
Familjeägda Paulig Coffee från Finland har sedan 1876 producerat kaffe med det där lilla extra. Att ta ansvar från böna till kopp och ge tillbaka till det samhälle de verkat i, har alltid varit en central del av Pauligs verksamhet. Nu lanseras kaffemärket This Cup Counts som innebär att för varje sålt kilo kaffe avsätts 20 kronor till lokala ideella organisationer som verkar för att göra samhället bättre.

– Vi har alltid stöttat utvecklingsprojekt och lokala initiativ i länder där kaffet odlas och i länder där vi är verksamma. Med This Cup Counts ger vi dig som dricker vårt kaffe möjlighet att även påverka samhället du bor i, säger Anna Ekelund, marknadschef på Paulig.

Paulig är känt för sina högklassiga märkesprodukter och This Cup Counts är inget undantag. Genom långsam rostning tillåts smakerna att utvecklas ordentligt och ger ett gott och välbalanserat resultat, vilket gör det till ett premiumkaffe. Men det är inte enbart smaken som gör kaffet unikt. Genom att välja This Cup Counts stödjer du lokala initiativ som på olika sätt påverkar samhället i en bättre riktning.

Varje år presenteras tre organisationer som man stöttar under året genom att lyfta deras arbete i bland annat sociala medier. När man köper This Cup Counts kan man själv välja till vilken organisation man vill att pengarna ska gå, genom att rösta på thiscupcounts.se. Årets tre organisationer är Tjejzonen, Stockholms barnidrottsförening och Håll Sverige rent.

Paulig har även varit med och startat organisationerna Coffee & Climate och International Coffee Partners, som verkar för att förbättra levnadsförhållandena för odlare och som hittills har hjälpt ca. 80 000 kaffebönder.

This Cup Counts kostar från 49 kr för 250g och säljs på thiscupcounts.se samt på utvalda matbutiker, caféer och restauranger.

 

 

Text och bild – Pressmaterial

 

Visited 4 times, 1 visit(s) today