”Flower up” – Byon
Sensommarblommornas kraft och energi sätter tonen när Byon lanserar sin höst- och vinterkollektion 2023. En kollektion som har glimten i ögat samtidigt som den är självsäker, intensiv och nyfiken. Kollektionen har fått namnet ”Flower up” och den uppmanar till lager på lager, färg på färg och mönster på mönster i alla delar av livet.
När årstidens mörker sveper in har Byon valt att låta blommorna få leva ut och sprida sin energi. Blommönstret, som är exklusivt designat för Byon, är maffigt, snirkligt och bubbligt. Nyanser från 70-talet sveper in med magenta, ockragult och ljusare powerblå – inte minst i ett unikt designat blommönster. Färgat glas fortsätter sätta sin prägel men vi ser också ett helt nytt material – marmor.
– Vi har ritat på blommönstret i nästan ett år. Det ska ge oss ännu mer unicitet på marknaden. På äkta Byonvis låter vi blommorna blomma under hösten och vintern istället för vår och sommar. För det är under den mörka tiden av året vi behöver färgen, energin och lekfullheten ännu mer, säger Beatrice Lindgren, design- och konceptchef för Sagaform AB med varumärket Byon.
Blommönstret är förtjusande på ett coolt, kaxigt och utmanande sätt. Delvis inspirerat av 70-talet men blandat med samtidens färgtoner. Färgerna i höstens kollektion går från dovt rosa, via magenta och bordeaux, till poppigt blå och ockragult med en tydlig kontrast av svärta. Blommorna möter också en djärv rand i en triggande färgkombination som lockar till att blanda och maxa allt som går. Tillsammans med blomster ser vi att havet, frukter och organiska former har gjort starkt avtryck på kollektionen.
– Materialen i höstens kollektion består bland annat av textilier i ekologisk bomull, men även färgat glas med känslan av konstglas. Vi har också jobbat med ett helt nytt material som är marmor, en skål som blir en riktig centerpiece i rummet. Formerna vi jobbat med är organiska, vågiga och levande, gärna i kontraster. Vi älskar det lekfulla i när saker krockar och när inget ser exakt likadant ut, säger Beatrice Lindgren.
Byon AW23 kallas Flower up, och kollektions uppdrag går hand i hand med varumärkets: att med färg, form och lekfullhet skapa ännu fler leenden i människors hem över hela världen. En kollektion som är fylld till brädden och som bjuder in till att nyfiket utforska en uppdaterad version av lager på lager. Byon AW23 rullar ut i butik och på byondesign.com från slutet av augusti.
Text och bild – Pressmaterial