Design som bokstavligen tänjer på gränserna
Designobjekt som överraskar och ger en oväntad och lekfull upplevelse – men som samtidigt aldrig kompromissar med designuttrycket eller materialvalet. Det är ledstjärnan för den svenska designern Anni Cernea.
Arkitektritade glashus som hänger ut över klippor och ser ut att trotsa gravitationen med ett närmast svävande intryck. Det var startskottet för den svenska designern Anni Cernea som under sitt eget varumärke på kort tid etablerat sig som en av de mest spännande samtida formgivarna. Cocktailglasen i hennes Cliffhanger-serie återfinns redan på några av världens mest exklusiva restauranger och barer där de förhöjer den taktila känslan och närvaron i att dricka en drink – och tänjer på gränserna för hur drinkar kan serveras.
Anni Cernea har en examen i industridesign från Pratt Institute i New York – ett av världens mest ansedda lärosäten för konst och design. Efter utbildningen inledde hon sin karriär med att tillverka smycken men planen var hela tiden att starta ett bredare designvarumärke där hon kunde få utlopp för fler av sina nytänkande visioner. För även om hon genom sin utbildning och erfarenhet är väl bevandrad i alla ”regler” när det kommer till design, färg, form och proportioner, söker hon medvetet alltid upp nya möjligheter, utmaningar och infallsvinklar.
– Som designer är öppenhet och nyfikenhet mina största styrkor. Jag vill tänja på gränserna
och ifrågasätta traditionella former och funktioner för att skapa nytänkande design som bejakar oförutsägbarhet och väcker nyfikenhet. Livet behöver inte alltid vara så strikt eller begränsat, vilket är det perspektiv jag alltid strävar efter att min design ska återspegla, säger Anni Cernea.
Nytänkande och att tänja på gränserna är en minst sagt passande beskrivning för Anni Cerneas Cliffhanger-serie, som med sina moderna och minimalistiska former i en lekfull och innovativ design inte liknar något annat. I en djärv och visuellt utmanande balansakt möts munblåst kristallglas och naturlig marmor i gränslandet mellan skulptur och funktionalitet.
– Jag skapade cocktailglasen för att utmana och omformulera vår uppfattning om hur den traditionella cocktailen serveras och på så sätt erbjuda en helt ny dryckesupplevelse. Att lyfta kristallkupan för att dricka adderar ett överraskningsmoment som lägger till en oväntad dimension till upplevelsen. Det engagerar också taktila sinnen hos den som dricker genom att kräva lite extra uppmärksamhet när glaset lyfts och sätts ner, vilket automatiskt gör
användaren mer närvarande i stunden.
Cocktailglaset, där kristallglaskupan vilar halvvägs över kanten på basen av tung och massiv marmor, var den första Cliffhanger-produkten och succén lät inte vänta på sig. I Stockholm återfinns glaset bland annat på Grand Hôtel, där den används för att servera signaturdrinken Whiplash, och på Guide Michelin-restaurangen Etoile. Inom kort kommer även Etoile att starta upp en ny restaurang som kommer få namnet Celeste där glasen kommer att användas. Gästerna möts av en nyskapande drinkupplevelse och de positiva kommentarerna och de instagramvänliga fotografierna har inte låtit vänta på sig. Dessutom används Cliffhanger på en världens högst rankade och anrika barer: The Donovan Bar på Brown;s Hotel i London.
Senare i år kommer cliffhanger-serien att utökas med både vaser och skålar. De nya produkterna bygger på samma designprincip och funktion, även om en vas eller skål vanligtvis har en mer statisk närvaro i sin bas.
Text och bild – Grand Relations