Träning för latmaskar – och alla andra också

skriv ut
Har du alla möjliga ursäkter till varför du inte tränar? Har du provat alla möjliga träningsformer men inte hittat just din favorit? Bor det kanske en liten latmask i dig? Har du kanske börjat förstå att det kunde vara nyttigt med lite motion ändå? Då är “Träning för latmaskar” boken för dig!

“Träning för latmaskar” av Simon Sköld är boken för dig som vill komma igång med träningen men som kanske inte riktigt har motivationen. Du kanske inte vill träna på ett gym med en massa andra människor eller helt enkelt har svårt att hitta tid i din vardag. Du kan faktiskt ha nästan vilken ursäkt som helst, den här boken funkar vilka ursäkter du än har!

Simon Sköld har varit personlig tränare och elitidrottare i många år och har i boken lyckats omvända sin partner Camilla Läckberg som efter egen utsago är latare än latast. Med stor ärlighet och igenkänningsfaktor berättar Camilla om hur hon lyckades hitta sin träningsform och vad som motiverar henne. Och Simon ger dig alla tips och tricks han har för att hjälpa dig till att ta steget från latmask till motionär.

Boken är indelad i tre kapitel som handlar om
·       Mål och motivation
·       Att skapa en vana
·       Tillfredsställelsen i att känna att träningen fungerar

I varje kapitel får du enkla men effektiva övningar som du kan göra precis var som helst: framför tv:n när du ser på favoritserien, i trädgården när ungarna leker eller mitt på sovrumsgolvet – helt enkelt där det passar dig bäst. Kapitlen avslutas med att Simon ger dig sina bästa tips och råd till hur du kan tänka och göra – och vad du helt ska undvika att göra. Du får 21 övningar som går igenom hela kroppen och sex olika träningsprogram. Program för helt otränade till de som kommit lite längre.

träningsprogram

Vi har läst boken och testat en del av övningarna och det vi tycker är bäst är de enkla programmen med övningar som man kan göra precis vart som helst. Perfekt för den som reser att göra ett snabbt pass på hotellrummet eller framför tv´n hemma i vardagsrummet. Har man någon form av funktionshinder så plockar man bara ut de övningar som fungerar och gör ett eget program. Man behöver inga maskiner eller redskap, den egna kroppen räcker långt. Även om man bara har tio minuter över så kan man hinna med ett hyfsat pass ändå!

Boken är absolut inte bara för latmaskar utan för alla som behöver träna sin kropp och vill göra det på ett enkelt sätt. Kanske särskilt för den som vill komma igång men inte riktigt vet vart man ska börja. Vi gillar den här boken!

 

Text och bild – Marlene Rindå Jikita