Du i Fokus
BöckerHälsa & Motion

Styrka för kvinnor av Olga Rönnberg

skriv ut
Olga Rönnberg blev känd för svenska folket när hon var en av tränarna i tv-programmet Biggest Loser Sverige. Sedan dess har hon blivit en av Sveriges mest färgstarka träningspersonligheter som ger träningsråd i tv, håller föredrag, skriver träningsböcker, bloggar om träning och driver Mamma Fitness med onlinetjänsten PT Online. Man kan nog säga att Olga vet det mesta om träning och nu har hon återigen kommit ut med en ny träningsbok; Styrka för kvinnor.

Boken innehåller väl utarbetade träningsprogram med anpassade kostscheman. Träningsprogrammen är uppdelade i en trestegsmodell som börjar med basstyrka i de stora muskelgrupperna och fortsätter med finslipning av mindre muskelgrupper. I det tredje steget förbränner du bort det sista överflödiga fettet och är redo att börja visa upp dina nya snygga muskler. Olgas tydliga träningsprogram är anpassade för de olika stegen och kommer att få dig att svettas, få träningsvärk – och att få njuta av resultaten.

Ett särskilt avsnitt om kost tar upp när och vad du ska äta för att få ut maximalt av dina träningsresultat. Här finns ett veckoschema som anpassas efter den fas du befinner dig i samt några av Olgas mest näringsrika och godaste recept.

Stillasittande arbete och barnafödande tär på kvinnokroppen. Därför är styrketräning viktigt eftersom det stärker kroppen inifrån och ut. Muskler och skelett blir starkare och hela kroppen blir friskare och snyggare.

Olga hävdar att alla har tid att träna, allt handlar om prioriteringar. Alla behöver dessutom träna för att bli starkare, friskare och leva längre. Kvinnor har en annan hormonell sammansättning än män, som gör det svårare att bygga stora muskler. Desto viktigare är det att kvinnor tränar för att hålla sig skadefria, för att orka med vardagen. Muskler och skelett blir starkare och hela kroppen blir friskare och snyggare!

Styrketräning ger inte bara starka muskler och en högre ämnesomsättning, utan minskar också risken för förslitningar. Dessutom mår vi psykiskt bra av att känna oss starka. Den mentala styrkan förbättras och du håller dig piggare och friskare i vardagen.

Olga Rönnberg har själv gått den långa vägen när det gäller träning och hälsa. Från otränad med dåliga kostvanor, utan ork, tre barn och med mammakilon kvar tog hon saken i egna händer och tränade sig till absolut toppform samtidigt som hon utbildade sig till personlig tränare.

Styrka för kvinnor är en intressant bok full med tips både på enklare och svårare övningar och en massa härliga recept! Något för den som vill komma igång!

 

Text och bild – Marlene Rindå Jikita

Visited 19 times, 1 visit(s) today