Du i Fokus
Hem & Inredning

Kalles Kaviar firar 70 år med ny kollektion och egen sill

skriv ut

I samband med 70-årsjubileet av Kalles Kaviar lanserar Designtorget en kollektion bestående av tio produkter för frukostbordet. Kollektionen har tagits fram i samarbete mellan Kalles Kaviar och Designtorget med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.

Kalles Kaviar är mer än bara ett pålägg – det är en svensk produkt med ikonstatus, som funnits i svenska folkets hjärtan sedan 1954. Varumärket är så starkt att det kan kännas igen av endast färgkombinationen, formen eller bilden på Kalle. Detta har Designtorget tagit fasta på i den nya kollektionen Designtorget x Kalles Kaviar, som utgår från kaviartubens färg och form och dess självklara plats på frukostbordet. Eftersom Kalles Kaviar i år fyller 70 år har några av produkterna fått kalasmotiv för att uppmärksamma jubileet och även inspirera till kalasdukning hemma.

– När Orkla kontaktade oss för att diskutera ett potentiellt samarbete inför Kalles jubileum kände vi direkt att det var en perfekt matchning med Designtorget. Kalles, med sin folkkära och lekfulla anda, passar utmärkt med vår vision om en marknadsplats som tillgängliggör design och uppmanar till kreativitet, säger Emma Klintbo Klingspor, Designtorgets VD.

Kollektionen består av en frukostbricka, dryckesunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska med kaviarinspirerade illustrationer skapade av Mathilde Ahlström. Keramikstudion Swedenland ceramics har även formgivit en vas och muggar där keramikens form återspeglar kaviarsträngens karaktäriska mönster. Kollektionen inkluderar även en röd handdukshållare ”Pluring” som symboliserar det röda locket på Kalles Kaviar-tuben.

Men det stannar inte med en ny kollektion, årets sill från ABBA är Kalles Sill – en krämig sill smaksatt med Kalles Kaviar.

– Årets smak 2024 är ett samarbete mellan två älskade varumärken som båda representerar populära smaker från havet. Det bästa av två världar i en och samma sillburk, säger Susanna Karlsson, Senior Brand Manager på Orkla Foods.

Kombinationen av två omtyckta smaker gör Årets smak 2024 lätt att uppskatta. Den förenar små, delikata sillbitar med Kalles ikoniska smak, som bjuder på en mild rökighet och välbalanserad sälta, kompletterad av en krämig sås med små romkorn. Burkens design har tydlig igenkänning från båda varumärkena och kommer att sticka ut på butikshyllorna. Abbas sill smaksatt med Kalles Kaviar finns i begränsad upplaga – så det gäller att inte vänta för länge om man vill prova.

Både kollektionen och sillen finns redan nu i butikerna.


Text och bild – Pressmaterial

Visited 20 times, 1 visit(s) today