Usher – Skräckopera med Rickard Söderberg

skriv ut
Vi är många som njutit av Rickard Söderbergs sång, särskilt kanske till jul och underbara O Helga Natt. Nu har vi chansen igen, men detta är något helt annat. Debussys ofärdiga verk har färdigställts av Annelies van Parys och är något helt annat än milda operaarior.

Edgar Allan Poe kallas inte sällan för skräckens mästare. Novellen “Huset Ushers undergång” är ett av 1800-talsförfattarens mest berömda verk. Operan påbörjades av Claude Debussy men han dog mitt i arbetet och har nu skrivits färdig av den belgiska tonsättaren Annelies van Parys.

I Folkoperans tolkning tar vi oss till ett nedgånget hus som för tankarna till de tongivande skräckfilmerna från 1980-talet. Vi bjuds in till ett orkestrerat kammarspel i ett hus där det vilar en förbannelse. Här bor tvillingarna Madeline och Roderick, som är de sista överlevande i den förr så mäktiga släkten Usher, helt isolerade från omgivningen.

Madeline har en oklar sjukdom som långsamt dödar henne, och som familjens läkare inte tycks kunna eller vilja bota. När hon dör vill Läkaren hemlighålla detta för Roderick men hans bästa vän berättar sanningen för Roderick, som blir förtvivlad. Läkaren tycker att vännen har förgiftat Roderick med sin sanning. Madeline begravs i en krypta under huset, men är hon verkligen död?

På scen ser vi Rickard Söderberg som Läkaren, Ola Eliasson som Roderick Usher, Alexandra Büchel som Madeline Usher och Olle Persson som Vännen. För regi, scenografi och ljus står Philippe Quesne som gjort sig ett namn på den moderna teaterscenen i Europa. Det är en fröjd att ha orkestern mitt på den rätt enkla scenen och se samspelet med skådespelarna. Där står även tv-apparater som visar kompletterande scener från bla naturen, dessa är dock lite störande då skärmarna är så små att de som sitter längre ifrån har svårt att se vad som händer där. Viskningarna som kommer från olika håll i salongen är däremot effektfulla och ger det där lilla extra för att det ska bli ännu läskigare.

Detta är som sagt ingen föreställning med smäktande arior, utan mer komplext. I Usher får vi se fyra professionella sångare som verkligen är i sitt esse och är alldeles fenomenala i sina roller. Att se Rickard Söderberg som en ganska osympatisk människa är inget vi är vana vid. Den annars leende och hjärtlige sångaren är nu mörk, elak och beräknande. Alexandra Büchel är alldeles sagolik med sin fantastiska sång och lätt galna framtoning som hennes karaktär kräver. Ola Eliasson och Olle Persson kompletterar varandra väl i sina roller som bästa vänner. Det är fyra proffs i högform!

Usher är en fascinerande historia, mer thriller än skräck. Det handlar om rädsla, manipulerande krafter och död och hur man kan styra någons tankar med ganska små medel. Kanske inte vad man förväntar sig om det är första gången man besöker en opera, men otroligt sevärd och en annorlunda upplevelse mot allt annat i Stockholms teatervärld just nu.

Den här uppsättningen av Usher är en beställning av Folkoperan och Staatsoper unter den Linden i Berlin. Den hade hade urpremiär i Berlin i oktober, spelas i Stockholm under februari och halva mars för att sedan turnera vidare till Belgien, Holland och Frankrike. Föreställning är drygt 90 minuter utan paus.

 

Text – Marlene Rindå Jikita & Martin Jikita, Bild – Folkoperan