Åsa-Nisse kommer till framtiden
Glöm den gamla Åsa-Nisse och allt ni sett på film, detta är en uppdaterad version som är rappare och med en mer modern humor. Borta är det gapiga och överdrivna, de kuvade kvinnorna och männen som enbart lever för en sup. Buskisen har uppgraderats och blivit ett slags 2.0, vilket är en positiv och välbehövlig förändring.
Vi kommer in i handlingen när den finurlige och uppfinningsrike Åsa-Nisse (Mikael Riesebeck) och hans vän Klabbarparn (Robin Rösehag) jagar den största älg de någonsin sett, men utanför jaktsäsong. De får därför sina gevär konfiskerade i 70 dagar av landsfiskalen (Klas Wiljergård), dvs fram till älgjakten. Åsa-Nisse uppfinner en tidsmaskin som ska ta honom de 70 dagarna fram i tiden för att kunna hämta bössorna, men något går väldigt fel. Istället kommer Åsa-Nisse och hans Eulalia (Annika Andersson) 70 år fram i tiden. Scenförändringen från 1952 till 2022 är brilliant!
I Knohult 2022-talet är inget sig likt. De dras in i en galen härva av mutor, missförstånd och skumma affärer. De har ingen aning om hur de ska ta sig tillbaka till 1952? Tidsmaskinen går ju på mäsk…
Visst är det buskis och brevbäraren Dag-Otto finns kvar som en trygg snuttefilt i allt det nya. Men tonen är ny och replikerna är snabbare än förr. Annika Andersson levererar på topp som hon alltid gör och är ankaret i föreställningen. Mikael Riesebecks kroppsspråk berättar en helt egen historia som är i klass med John Cleese. Så har vi Dag-Otto, allas favorit som alltid lyser upp scenen. Vad vore Vallarna utan honom?
Vallarna har satt ribban för en ny variant av buskis, vi hoppas den stannar kvar och utvecklas ytterligare. Glöm de gamla Åse-Nisse filmerna, detta är så mycket bättre. Sällan har en kväll gått så snabbt!
“Alla tiders Åsa-Nisse” spelas på friluftsteatern Vallarna i Falkenberg fram till 14/8, sedan på turné på sexton svenska orter.
Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Bo Hansson