Fem trendspaningar från Ving inför 2018
Trend 1. Östra Medelhavet ökar mest sommaren 2018
Sommaren 2018 kommer att bli en riktig greklandssommar. Grekland har alltid varit ett av svenskarnas mest älskade semesterländer men till sommaren slår efterfrågan rekord och har ökat med nära 25 procent jämfört med förra sommaren. I Grekland öppnar Ving en ny destination på den svenska marknaden, Olympiska rivieran. Även Turkiet kommer tillbaka starkt och jämfört med i fjol har efterfrågan stigit med 200 procent och Ving möter efterfrågan med att utöka programmet med närmare 10 000 platser. Cypern, Kroatien och nyheten Montenegro är ytterligare tre populära destinationer i Östra Medelhavet.
Trend 2. Allt fler väljer en paketresa med reguljärflyg
Dubai, Maldiverna, Bali och Mauritius är långväga resmål som bara ökar i popularitet år från år. Även Costa del Sol på det spanska fastlandet är en destination som återfått sin stjärnglans. Allra mest har resandet till Dubai ökat där det skett en fördubbling det senaste året och en så stor ökning som 781 procent de senaste fem åren. Till långväga och exotiska resmål som Maldiverna är ökningen 578 procent de senaste fem åren och Mauritius och Bali har ökat med 325 respektive 278 procent under samma tidsperiod. De stora ökningarna beror dels på att allt fler flygbolag börjar trafikera de här destinationerna, vilket både pressat ner priserna och gjort resmålen mer tillgängliga, men det beror även på att många svenskar som drömt om dessa exotiska resmål nu har möjlighet att förverkliga drömmen. I Dubai är lyxhotellet Atlantis the Palm Vings mest populära hotell medan det på Maldiverna är Kuredu Island Resort & Spa samt Sun island Resort.
Trend 3: Vi bokar allt fler resor med mobilen
En stor förändring de senaste åren är den mobila tillväxten, som växer så det knakar och hos Ving är det tydligt att allt fler söker och bokar resor med mobilen. Detta år besöker hela 46,6 procent Ving från en mobil enhet (närmare nio miljoner besök), vilket är en ökning med 14 procent från året innan. Även bokningarna ökar stadigt, mer än dubbelt så många bokade en resa via mobilen jämfört med föregående år. Trenden spås fortsätta även under 2018.
Även på semestern används telefoner och läsplattor flitigt. När familjen flyttar in på ett av Vings familjehotell Sunwing Family Resorts eller OBC, använder de i genomsnitt 3,4 devices (smartphones, tablets, datorer etc). De använder varje dag 1,2 GB av WiFi-kapaciteten – det motsvarar 40 minuters surftid på YouTube eller 250 tidningsbesök eller 600 bilder. På våra 13 vuxenhotell Sunprime Hotels har ett sällskap om två personer i snitt 2,2 devices med sig. Man använder 450 MB av WiFi-kapaciteten vilket motsvarar 15 minuter på YouTube eller 90 tidningsbesök eller 225 bilder.
Topp 5: Det här gör Vings gäster på nätet på semestern (källa Vings webstatistik)
1. YouTube (36 procent)
2. Netflix (14 procent)
3. Apple/iCloud (11 procent)
4. Olika webbplatser (8 procent)
5. Facebook (7 procent)
Trend 4. Hotell som staycation – som hemma fast borta
I en tid då vi har vant oss vid en allt högre materiell standard är vi mer kräsna än någonsin tidigare och vill ha det bättre än hemma. Samtidigt vill vi ta med oss den ombonade känslan som våra hem ger oss när vi reser iväg. Många av dagens trender går mot det genuina, hemtrevliga och lokala. Även när det gäller hotell. Idag är många hotell en destination i sig och hotellet blir då viktigare än resmålet i sig. Begreppet ”staycation” användes ursprungligen för att beskriva en semester på hemmaplan, en ”hemester”. Idag används det allt oftare för att beskriva en hotellupplevelse utomlands. Med begreppet ”staycation” beskriver man en känsla av att komma ”hem”, miljön ska kännas välkomnande och inkluderande, en plats där man trivs och dit man vill återvända. Hotellet ska framkalla samma känsla som man får när man kommer hem till goda vänners vardagsrum eller till mammas kök. En plats för återhämtning, samtal och värme.
Men numera räcker det inte att ”bara” lansera ett hotell. Den röda tråden måste gå igenom allt från marknadsföring och service till inredning och faciliteter och konceptet måste vara väl utarbetat. Hotell måste också erbjuda en upplevelse – och gärna en extraordinär sådan. Lyckas man skapa en bra story kring ett unikt koncept blir det svårt för konkurrenterna att kopiera framgången. Men lika viktigt är det att ge förutsättningar för gästerna att skapa sina egna berättelser och upplevelser. Historier som skapar ett mervärde. Det kan vara allt från att få ett personligt tips från receptionisten till att hotellets personlige tränare tar med gästerna ut på en vandring i olivlundarna. Kan hotellet erbjuda något utöver det vanliga, något som sticker ut, så delar man som gäst gärna med sig av sina upplevelser och rekommenderar hotellet till andra.
Trend 5. Mina vänner har blivit mina reseledare
Researchfasen, den fas då planering och insamling av information inför en resa sker, är en viktig del av semesterupplevelsen. Hela 60 procent av respondenterna i Resepanelen från oktober 2017, tycker att planeringsfasen både är viktig och rolig, och lägger mycket tid på research inför semesterresan. För många kan den fasen vara lika viktig som själva semestern och det är viktigt att man gör rätt val. Under planeringsfasen handlar det om att samla information och tips om resmålet man ska besöka. Och det är mina vänner som är mina bästa reseledare – om ens vänner kan rekommendera ett visst hotell så är man mer benägen att välja just det hotellet. Nästan hälften av de tillfrågade i Resepanelen, 47 procent, instämmer i att de allra bästa restipsen får de av sina vänner.
Vänner fungerar dessutom som ett filter. När människor som gillar samma saker ger tips om vad man inte ska missa på en förestående semester, får man tips som redan är färdigsållade och utvalda för att passa. Och eftersom källan är någon man litar på och har samma värderingar som utgår man från att tipsen passar en själv. Trenden att lyssna på sina vänner är också närbesläktad med det som vi i resebranschen kallar travel tribes, att man gärna reser med likasinnade. Människor har alltid funnit en stor trygghet i att tillhöra en grupp, ofta kan det handla om resor som är inriktade på ett (ofta smalt) intresse. Här finner vi exempel som vinprovningsresor, hälsoresor, fotbollsresor eller vandringar. Det är däremot inte alltid vi söker oss till de människor eller den typ av resor som speglar våra verkliga intressen. Många gånger söker vi oss istället till den grupp vi vill tillhöra. Och det kan vara viktigare att berätta om själva upplevelsen än att faktiskt uppleva den.
Trenderna Mina vänner har blivit mina reseledare och Hotell som ”staycation” – som hemma fast borta är hämtade ur Vings Semesterrapport från 2017.
Frågan är nu: är du den som följer trenderna eller skapar du dem?
Text och bild – Ving