Efva Attling lanserar smyckeskollektion till förmån för UNICEF

skriv ut

Den 11 oktober, på internationella flickdagen, inleds ett samarbete mellan UNICEF Sverige och Efva Attling för att stödja kampen för barns, och inte minst flickors, rättigheter världen över.

– Jag är stolt över att få vara med i kampen och stödja och hjälpa med vår nya kollektion – Not for sale. Inget barn är till salu, taggtråden symboliserar “stay away”, säger Efva Attling

För UNICEF är samarbetet kring smyckeskollektionen viktigt av två skäl; dels är det en påminnelse och en stark symbol för UNICEFs arbete mot våld och exploatering av barn och dels ett sätt att generera intäkter till att fler barn får en trygg uppväxt, tillgång till utbildning och en chans att utveckla sin fulla potential

– Efva Attling är en fantastisk formgivare och vi är värdesätter mycket Evas stora och genuina engagemang för barns och inte minst flickors rättigheter. Miljontals barn har på grund av pandemin inte kunnat gå i skolan i över ett år. Många kommer aldrig tillbaka och det gäller särskilt flickor. Vi vet att risken för våld, barnäktenskap, barnarbete och annat utnyttjande av barn ökar. Detta samarbete stärker våra möjligheter att göra allt i vår makt för att vända denna utveckling, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare på UNICEF Sverige.

150 kronor för varje sålt smycke går oavkortat till UNICEFs arbete för barns rättigheter världen över. Kollektionen består av ett halsband och ett armband med stansen NOT FOR SALE i sterling silver med en taggtråd runt som en symbol för Stay Away – för inget barn är till salu.

 

 

Text och bild – Pressmaterial