Du i Fokus
Dryck

Xanté Sour and Pears, Svenska Designpriset och Skinny Lennart

skriv ut
Xanté eller ”päroncocgnac” hade sin stora hype under 90-talet och drinken Skinny Lennart hade sin absoluta storhetstid. För ungefär ett år sedan lanserades Xanté Sour & Pear med modern förpackning och spännande smak. Denna har nyligen nominerats till Svenska Designpriset, varje flaska är nämligen unik.

I grunden har Xanté Sour samma karaktäristiska päronsmak som Xanté Original, men Sour har också fått en syrlig twist av citron. Den smakar och doftar starkt av päron, men där finns även en hint av citron framförallt i doften men även i smaken.

– Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart – varför inte? berättar Sanna Sundin, Brand Manager för Xanté.

Man såg en likörtrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, något man fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan. Den som köper en Xanté Sour får nämligen sin alldeles unika och numrerade flaska. De olika mönstren som täcker flaskan vrids och zoomas i tryckprocessen så att ingen flaska är den andra lik.

– Vi har tagit fram ett antal mönster på temat “When pear meets sour”, som berättar historien om produkten från päronträdet till nattklubben. Mönstren kombineras i all oändlighet, så att varje flaska är unik, berättar Arina Pauli, Art Director för Xanté.

Trycket på flaskan fick Arina fram genom att skapa fem stora bilder, ritade som tavlor med detaljerade motiv och oregelbundna mönster i glada färger. Därefter vrids och zoomas bilderna i tryckprocessen och skapar ett oändligt antal unika mindre mönster. Resultaten är 25 000 helt unika flaskor som dessutom är numrerade.

Bilderna bygger på temat ”When pear meets sour” och berättar historien om produkten, en kärlekshistoria i fem delar där päronet möter ”sour” (citronen). Fem olika bilder från päronträdet i trädgården till dansgolvet, vidare till Xantéfabriken och sedan ner i flaskan där ett riktigt ”pear-adise” uppstår. Det blir fest och slutligen flyttar de till Sourstaden där de två lever lyckliga i alla sina dagar.

– Det tog oss bara ett par månader från att vi fick idén att göra en sour tills vi hade en färdig produkt. Att vi under den tiden också skapade en så läcker design att vi nu nominerats till Svenska Designpriset gör oss väldigt stolta. Produkten är framtagen med en impulsivitet, energi och vilja att ständigt utmana och det tycker jag att vi även lyckats skildra i det snygga mönstret, säger Sanna Sundin, Brand Manager, Altia

Det finns inga regler för hur Xanté Sour ska avnjutas. Testa själv en Skinny Lennart, bestående av Xanté Sour, sodavatten och lime – en blinkning till den klassiska 90-talsdrinken. Här är receptet:

Skinny Lennart

  • 1 del Xanté Sour
  • 1 del sodavatten
  • 1/2 lime

Gör så här:

Fyll upp ett glas med is, tillsätt Xanté Sour och sodavatten. Pressa i saften ur en halv lime. Toppa med limezest och pynta loss med vad du än känner för!

Artikelnr: 80436

Pris: 159 kr

 

Text & Bild – Pressmaterial

 

Visited 52 times, 1 visit(s) today