Du i Fokus
Hem & Inredning

Trendstefan spår Influencerns död

skriv ut
I mitten av januari genomförde Stefan Nilsson aka Trendstefan Stora Trenddagen för åttonde gången. En dag då de stora genomgripande trenderna för kommande säsong presenteras. Över 700 personer från olika designföretag, formgivare, medierepresentanter och allmänt nyfikna lyssnade intresserat. Stefan berättade bla att vanliga butiker snart kan vara ett minne blott och att influencern är död inom ett par år.

Stefan Nilsson är energisk och rolig på scen, hans trendspaningar bygger på mängder med mässbesök där han ser var som händer i hela världen. Enligt Stefan är årets stora trender: Resting Neutrals, Evolving Elvis, Witch Craft, Africa Activism och Sustainable Sundays. Självklart bjuder han varje år även på en inne- och utelista.

RESTING NEUTRALS

I en hyper-uppkopplad värld längtar vi efter zoner där vi kan få koppla ner och koppla av. Oaser och områden där det är förbjudet med mobiltelefon. I trenden finns en nära och intim känsla. Miljöerna blir ljusa, med neutrala färger och massor av textilier. Mattor och gardiner i lager på lager. Vi letar efter design med holistiska egenskaper och hälsa är fortsatt i fokus. Vi letar efter framtidens antikviteter som kan ärvas. I rummet ser vi keramik, sand, kanske jord men också massor av torkade växter.

EVOLVING ELVIS

Den snälla revoltören. Den här färgglada och poppiga trenden sammanfaller med naiviteten hos tonåringarna på 60-talet. Lite arga, men också lite sugna på dans. Vi vill ha saker omkring oss som gör oss glada, får oss att le, för att glömma det jobbiga i omvärlden. Den färgglada trenden innehåller överraskningar som t.ex. oväntade färgklickar på oväntade ställen eller att på restaurang få sin efterrätt serverad på en ballong. Bland materialen ser vi 60-talsreferenser till gummi och färgat glas.

 

WITCH CRAFT

Den här mörkare trenden har inspiration från 80-talets häxfilmer. Vi ser mustiga lila och mörka toner. Absolut en del lyxiga referenser, men också ockulta detaljer och nya material som möbler gjorda av insekter och bakterier. Vi ser blanka material och en hel del vit metall. Mönster på mönster och historiska referenser. Räkna med fjädrar och fransar.

AFRICA ACTIVISM

Vi reser mer och mer, och tar med oss inspiration därifrån. Vi ser en variant av kolonial design och estetik med mörka träslag. De palmliknande träden är kvar tillsammans med inslag av rå natur. Betong, sten, bränd keramik och rep. I mönsterbilden ser vi symmetriska mönster inspirerade av etniska detaljer. Det är patinerat och broderat. Vi äter indisk streetfood. Aktivismen visar sig genom  att vi stödjer varumärken som tar ställning, och vi fascineras av starka kvinnor som representerar etnisk mångfald.

 

SUSTAINABLE SUNDAYS

Hållbarhet är nyckeln till vår framtid. Medvetenheten ökar drastiskt och viljan att välja miljövänliga alternativ växer och intresset för avfallshantering likaså och nya material. Företag som satsar på miljön är extra populära, så som Hemköp som inför pant på matkassar, IKEA som lanserar veganglass, Mc Donalds som förbjuder sugrör och Adidas som gör skor av återvunnen plast.

2019 är ett allvarligt år. Klimathotet är mer närvarande än på länge och hotet om en lågkonjunktur finns där hela tiden. På inne-listan ser vi återigen de sk pizzavalven som har återuppstått efter att ha legat djupt begravda. De torkade blommorna är kvar och vi ska ha mycket färg. Den fysiska statusen ersätts av emotionell, nu ska vi dreja och sjunga i kör! Att följa trender är otrendigt… Wifi är inte längre det som eftersträvas, nu ska vi ha digital detox och ligga på rygg i skogen och titta på stjärnorna.

Om ett år vet vi om Trendstefan hade rätt.

 

Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Pressmaterial

 

Visited 36 times, 1 visit(s) today