Mamma Andersson skapar sin första inredningskollektion exklusivt för Svenskt Tenn

skriv ut
Nyligen lanserade Svenskt Tenn en exklusiv inredningskollektion skapad av Mamma Andersson. Kollektionen har fått namnet ”Den Diskreta Charmen” och visas i en utställning med samma namn, som skildrar en slags drömvärld.

Mamma Andersson är en av Sveriges internationellt mest namnkunniga konstnärer, representerad på ett flertal av världens främsta museer och just nu aktuell med utställningen Humdrum Days på Louisiana Museum of Modern Art i Danmark. Nu lanseras hennes första inredningskollektion som hon skapat exklusivt för Svenskt Tenn.

– Teservisen och pläden var min ingång i samarbetet. Då tänkte jag att koppen skulle sitta ihop med mina träsnitt och pläden skulle bli ett murrigt höstlandskap i ull. Det som först var tänkt som ett litet projekt växte sedan och blev en omfattande utställning, där jag gör en hel installation med egna verk som jag komponerat med textilier och möbler från Svenskt Tenn men också mattor och andra inventarier från annat håll, säger Mamma Andersson.

– Detta är ett unikt och ärofyllt samarbete, att Mamma Andersson skapat sin första inredningskollektion och att vi nu lanserar den i vår stora höstutställning visar ytterligare en dimension av Svenskt Tenn. Både kollektionen och utställningen präglas av hennes konstnärskap och känsla för färg och rumsligheter. Det har varit ett oerhört fint och givande samarbete, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig.

Mamma Andersson upptäckte Svenskt Tenn i samband med sina studier på Konsthögskolan i Stockholm (1986 – 1993) då hon besökte butiken på Strandvägen för första gången. Det blev starten på en fascination som kom att vara i decennier.

– Av någon anledning blev Svenskt Tenn ett ställe dit jag gick i hemlighet för att se det vackra livet, hämta en särskild sorts inspiration. I nästan tjugo års tid besökte jag butiken utan att någonsin köpa något. Jag hade inte råd. Men det var inte det som var grejen, säger Mamma Andersson och fortsätter:
– I Josef Franks textilier finns det en djärvhet, lekfullhet och en fantastisk yrkesskicklighet. För mig är färg och mönster en av grunderna till måleri. Estrid Ericsson har intresserat mig mer och mer med åren. Särskilt hennes öga för det vackra och eleganta, hennes förmåga att samla på både högt och lågt, avancerade och simpla ting. Hon var verkligen före sin tid, säger Mamma Andersson.

Kollektionen består av en pläd, en tehuva, en serie brickor och en teservis. Namnet på kollektionen ”Den Diskreta Charmen” kommer från filmtiteln Borgarklassens Diskreta Charm av Luis Bunuel, 1972. Den refererar bland annat till konstnärens eget förhållande till den borgerliga traditionen.

– Utställningen är i första hand en lek och en drift med mig själv. Mitt begär och min längtan efter borgarklassens estetik. Jag känner mig som en katt bland hermelinerna men jag älskar det, avslutar Mamma Andersson.

 

Text och bild – Svenskt Tenn