Behöver vi en ljusstake till? – Stora Trenddagen 2020
Förra året var rätt deppigt när Trendstefan förutspådde året. Mycket handlade om lågkonjunktur och miljöfrågor. Influencers skulle ifrågasättas, vilket också gjordes – butiker slog mycket riktigt igen till förmån för onlineshopping. Det vi påbörjade förra året och förra decenniet, fortsätter vi med i år. Upplevelser är ännu viktigare än saker, vi behöver helt enkelt inte en ljusstake till. Det blir viktigare och viktigare att må bra, ” Happy” är det nya svarta och vi omger oss med allt som gör oss glada.
Årets trender är Paisley Park, Mint Condition, Borderline Blue, Neon Nightly och Auberge Aubergine. Retro är återigen inne, vilket betyder att vi gärna skall återanvända och handla begagnat. Det viktigaste i en sak är dess historia och ursprung. Det orangea har återuppstått och blått är återigen inne. Gröna växter med stora blad får gärna ta plats i våra rum igen.
PAISLEY PARK
Mönster är äntligen tillbaka. 70-talets paisley i jordiga toner och inslag av orange. Paisley som i engelska/indiska referenser. Vintagesoffor i sammet och lampskärmar med fransar. Sicksackmönster och kanske olika etniska mönster i tapeter och textilier. Det lappade, lagade och slöjdade. Lagningar kan förstärkas med detaljer i orange. Slöjd, historia och tillhörighet. Vävda detaljer i sitsar men också i textilier. Nya ”tribes”.
BORDERLINE BLUE
En helt ny och kallare färgskala i miljöer. Det blå blir krispigt och nytt tillsammans med vitt och vi går från beige till grått. Blå glas till bordsdukningen. Blåvitt porslin, gärna grovt och lite lantligt snarare än 1700-talselegant. Det krispiga och kalla syns också i den vita metallen som kommer. Soffbord, speglar och detaljer i vit metall. Det gröna är också krispigt. Årets inredningsväxt har avancerade blad med konstiga former. I år håller vi på med ”plantporn” snarare än ”foodporn”, och vi är ”plantfluencers”.
NEON NIGHTLY
Ungdomar och millennials beter sig helt annorlunda än andra. Detta är deras trend. Ungdomar lägger hellre pengar på Netflix än på ny inredning. Detta är den nya generationen som struntar i gammal status. Istället fokus på tillåtande, inkluderande och storstad. Neon och nya material. Svart kommer tillbaka för första gången på länge. Neonljus och industriellt. Staden som lockar. Beauty-industrin är bärare av detta nya. Aldrig har make-up signalerat utanförskap och tillhörighet så mycket som nu. Ear curation blir ett nytt fenomen.
MINT CONDITION
Årets färg är mintgrönt eller celadon. Den finns med i alla trender på ett eller annat sätt. Färgen signalerar en slags vintage- och retrokänsla. Lite 80- och 60-tal på samma gång. Som 80-talsfilmer med 60-talstema, Dirty Dancing eller Tillbaka till Framtiden. 80-talsreferenser som snäckskal och axelvaddar. Ingen kommer köpa något nytt. Istället vill vi hitta snygga, fina, coola sätt att exponera vår second hand. Kanske en bondstol mot en mintgrön vägg? Placera en bukett vallmo i ett tennkrus på ett bord som är målat mintgrönt?
AUBERGE AUBERGINE
Hotellkänslan fortsätter. Att sova är den nya lyxen. Hotellkänsla på sängkläder. Sovrum ser ut som hotellrum. Erotiska inslag som enorma mängder läder. Naturfärgat och matt eller högblankt och 70-tal. Lätt touch av boudoir med vintagedetaljer som Tiffanylampor och en resväska i krokodilskinn. Lite som Frida i ABBA. Farligt och förföriskt.
Allt detta låter bra, hållbart och hoppfullt, men det finns en sak som skaver lite och det är ensamheten. Fler och fler uppger att de är singlar och hyfsat nöjda med det, däremot vill de inte vara ensamma. Förmodligen kommer kollektiven att återuppstå och vi kommer nog att få se fler som lever tillsammans, under kommande år, utan att för den skull vara par.
Förra året hade Trendstefan ganska många rätt när han förutsåg 2019, vi får väl se hur rätt han har i år.
Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Trendstefan