Breaking the rules – mottot när Byon lanserar AW22
För Byon har lekfullheten inga gränser. Med sin nya kollektion vill man bryta regler och normer, inget är fel och allt är rätt! Byon AW22 pockar på uppmärksamhet med busiga former och poppiga kulörer. Kollektionens mest betydelsefulla färg är eldig röd, en nyans som med fördel blandas med orange, turkos och bruna toner. Handblåst glas blir till konstglas när det mixas med textilier, porslin, stengods och metaller. För den som har barnasinnet kvar är inget konstigt och allt normalt, även höstens kollektion från Byon.
Byon blir alltmer tydliga i var man står och vart man vill, konceptet är en hel värld där allt ryms och är tillåtet. Det man vill allra mest är att få människor att vara sig själva och våga låta sitt kreativa sinne flöda. Mixa och maxa med färger, former, material, gammalt och nytt.
– Byon AW22 är ett härligt kreativt kaos. Sprudlande energi blandas med tydlig funktionalitet. Vi ser mer av chunky former som blir kaxiga och tar plats. De blandas upp med handblåst glas som ger känslan av modern konst. Det här är en kollektion som är lyxigt lekfull, förklarar Beatrice Lindgren, design – och konceptchef på Sagaform AB med varumärket Byon.
Säsongens it-färg är eldig röd och den mixas med poppiga kulörer som powerblå, äppelgrön och orange. Även toner som svart och beige neutraliserar och skapar en cool bas. Strukturerna är organiska och snirkliga, ytorna är både matta och naturliga. Ränder blandas med rutor, men inte uppstyrt och korrekt utan busigt och snett. Spelens värld fortsätter att inspirera precis som djur, lekfulla såpbubblor och läckra karameller. Som alltid bjuder Byon på förtjusande och extravaganta inredningsdetaljer som sprider glädje och energi.
– För oss är Byon mer än inredning, det är ett sätt att leva, tro och vara. Ett koncept där vi uppmanar fler att gå sin egen väg och inreda utan regler, förklarar Sara Wernerby, marknadschef på Sagaform AB med varumärket Byon.
För att förtydliga sin position presenterade Byon nyligen en uppdaterad identitet med ny logga, ett nytt uttryck och ny förpackningsdesign. Kanske störst av allt var öppningen av den egna världen på Byondesign.se där man kan ta del av allt som Byon tror på och står för.
Text och bild – Pressmaterial