Du i Fokus
Hem & Inredning

Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest lanserar designmärket NJRD

skriv ut
Designduon Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest bryter ny mark tillsammans genom att lansera det nya globala design- och livsstilsvarumärket NJRD. Med fokus på det skandinaviska designarvet, minimalism, funktionalitet och grafiska detaljer.

Bernadotte & Kylberg är numera väl etablerade på marknaden med sin stilrena och användbara design. Tillsammans med Nordic Nest presenteras nu NJRD:s som är deras första gemensamma kollektion som består av tuftade och vävda mattor, en porslinsserie i fyra färger och följsamma plädar tillverkade av återvunnen bomull.

– Med NJRD har vi till fullo kunnat förverkliga våra visioner som formgivare och bygga ett helt nytt design-DNA. Det var en ny upplevelse att ständigt ifrågasätta och fördjupa och bolla dessa idéer med oss själva och Nordic Nest, och vi är glada och stolta över att nu få presentera det nya varumärket tillsammans, säger formgivaren Carl Philip Bernadotte.

Den skandinaviska naturen och livsstilen är central för varumärket och i den första kollektionen återfinns naturens färger och former på ett lekfullt och grafiskt sätt, i produkter som snabbt finner en naturlig plats i vår omgivning och våra hem. Namnet NJRD (uttalas ”Njord”) bygger på en ordlek sprungen ur nordisk mytologi och gudanamn, men varumärket har en otvivelaktigt modern framtoning i sina digitala kanaler.

För Bernadotte & Kylberg låg en stor del av glädjen med att skapa NJRD:s första kollektion i att följa den fysiska resan från skiss till färdiga produkter. De textila inslagen var givna sedan start, likaså de inbjudande färgerna som pryder varumärkets första servis.

NJRD är Bernadotte & Kylberg och Nordic Nests gemensamma varumärke, där designduon står för all formgivning. Bernadotte & Kylberg har tidigare skapat design för ledande svenska och internationella varumärken som till exempel Hästens, Georg Jensen, Stelton, Zwiesel.

 

– Kombinationen av deras framstående formgivning tillsammans med vår förmåga att erbjuda en global kundupplevelse, ger människor chansen att uppleva skandinavisk formgivning när den är som bäst. Detta oavsett om de bor i Sydkorea, Tyskland, USA eller Skandinavien, säger Bank Bergström, vd på Nordic Nest.

 

NJRD finns på NJRD.com och Nordic Nest.

 

Text och bild – Pressmaterial

 

Visited 11 times, 1 visit(s) today