”Bäddat för trubbel” – en välbehövd energikick
Så kallad smäll-i-dörrarna-fars må vara något som uppfanns under antiken, men det är ändå något som är som det är och ska vara så. Det är en teatertradition som många gnäller på, men ändå vill se eftersom det hör till en riktig sommar. När Krusenstiernskas teater ställer till med premiär, går man man ur huse och det hörs en allmän suck av glädje ”Äntligen teater igen”!
”Bäddat för trubbel” har en klassisk handling av otrogen äkta make som tar in på hotell med sin älskarinna och så kommer den äkta hustrun på besök för att överraska sin man. Som en tvist är dessutom hotellrummet dubbelbokat, detta ska redas ut av en smått förvirrad hotelldirektör och hans lätt berusade medhjälpare.
Det är som sagt fars i traditionell mening. Första akten går mest ut på att snurra till allt så mycket det går mellan de två paren, medan andra akten fokuserar på älskarinnan och upplösningen. I rollerna som de äkta paren ser vi Thomas Petterson och Anna-Karina Palmgren, samt Peter Gröning och Anki Albertsson. Hotelldirektören spelas av Andreas Nilsson och hans medhjälpare är komikern Tobias Persson, som är rätt ny när det gäller utomhusteater. Hanna Lindblad briljerar som älskarinna, med sin förförande östgötska.
Premiärpubliken var mer än nöjd både före- under och efter föreställningen. Många var på plats tidigt för att njuta av den vackra trädgården och det härliga vädret. Bland gästerna kunde man se Robert Gustafsson som är delägare av teatern och brukar stå på sommarscenen, men just i år är han ledig. ”Det känns som man är tillbaka till livet” säger han lyckligt när vi pratar med honom om känslan inför premiären.
Det låg en tydlig förväntan i luften, som en utandning från någon som hållit andan väldigt länge. Äntligen får man träffas igen, äntligen får man se teater igen, äntligen är det mesta som vanligt igen. Hela kvällen blir som en varm omfamning som ger otroligt mycket energi och glädje. ”Bäddat för trubbel” blir den energikick som vi så väl behöver och har längtat efter.
Text – Marlene Rindå Jikita, Bild – Mattias Johansson/Maddoc samt Martin Jikita
Pingback: Teater teater teater