Henrik Dorsin briljerar i Gentlemannen!
I detta finurligt underhållande lilla mästerverk får vi följa gentlemannen Monty (Dramatenstjärnan Andreas T Olsson, bl a Sufflören) på en hisnande tur av dråpliga dråp, där han avverkar sina mer eller mindre galna släktingar en efter en. Montys kärlek slits mellan Phoebe (Emmi Christensson, hyllade huvudrollen Christine i The Phantom of the Opera på Cirkus) och Sibella (musikalstjärnan Sara Jangfeldt, senast rosad som danslärarinnan i Billy Elliot). Som en lyxig bonus dyker Suzanne Reuter upp i slutet av den första akten som den bitska Lady Eugenia.
Ytterligare sex musikalartister berikar ensemblen, som tillsammans med stor orkester ledd av Johan Siberg regisseras av stjärnskottet Markus Virta i Calle Norléns välklingande översättning. Kostym och scenografi av Nigel Hook (Tony Award-vinnare 2017).
Teateraffischen avslöjar inte särskilt mycket om historien som utspelar sig i Gentlemannen. Att Dorsin spelar en (eller flera) nyckelroller är tydligt, men vad är det egentligen han gör? Jo, han byter kläder, personlighet och till och med kön i ett rasande tempo! I samma tempo blir han dessutom mördad stup i ett av Andreas T Olsson. Men vet vi helt säkert att det är han som är mördaren?
Henrik Dorsin är helt briljant! Frågan är om någon annan hade klarat att göra rollen/rollerna lika bra. Trots sina åtta roller och ett tempo som ibland känns omänskligt ser han inte ens ansträngd ut! Vicky von der Lancken och hennes team har verkligen lyckats att besätta karaktärerna med helt rätt skådespelare. Andreas T Olsson ser precis så oskyldig ut som han ska göra, Sara Jangfeldt är perfekt som överklassdam och Emmi Christensson lyfter hela kalaset med sin magiska röst. I slutet av första akten gör även Suzanne Reuter entré som bara Suzanne Reuter kan.
Det här gänget har roligt tillsammans, det märks tydligt! Vi i publiken vet förstås inte när skådespelarna går utanför manus, men nog syns det att man försöker att busa en hel del med varandra och att en del av replikerna nog egentligen inte ska finnas där. Kostymerna är fantastiska och scenografin är “oustanding”! Dekoren rör sig fram och tillbaka över scenen i ett och det är helt otroligt att ingen snubblar över något eller att rekvisita och skådespelare inte trasslar in sig i varandra. Det är som sagt ett väldigt högt tempo.
Gentlemannen kommer få dig att älska världens garanterat mest sympatiska seriemördare. Det kommer att bli en väldigt rolig vår på Oscarsteatern!
Gentlemannen har premiär på Oscarsteatern 25 januari 2018.
Text – Marlene Rindå Jikita, bild – Pressmaterial