En högtidsdag för Stockholmarna när Citybanan invigdes

skriv ut

I söndags var det pampig invigning av den nya Citybanan och de två nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. Det var en högtidsdag för Stockholms invånare och politiker och när Panetoz klev in på scenen sprack solen fram genom molnen.

Citybanan har byggts under nio år och den sex kilometer långa tunneln mellan Stockholm södra och Tomteboda har kostat 17 miljarder kronor. De främsta anledningarna att Citybanan byggdes var att få bort flaskhalsen runt Karlberg längs spåren norrut från centrala Stockholm, samt att få bort pendeltågen från Stockholm central. Den tvåspåriga sammanbindningsbanan över Riddarfjärden byggdes redan 1871, och har inte genomgått någon större upprustning sedan 1950-talet.

Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället byggdes en 300 meter lång betongtunnel som sänktes ner i vattnet. Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänkts på plats vid olika tillfällen under 2013. Det har alltså varit ett enormt arbete och fem arbetare har omkommit under åren.

På invigningsdagen var alla fulla av förväntan. Rickard Olsson var dagens konferencierer och artister som The Soul Company, Vasa Gospell och Panetoz stod för underhållningen. Torget utanför Odenplans Station var överfullt av människor som ville vara en del av den historiska händelsen och passa på att åka med på en gratistur i tunneln.

Vi fick följa med på premiärturen som avgick från Odenplan kl 11.55 i söndags. Med på turen var även Statsminister Stefan Löfvén, infrastrukturminister Anna Johansson, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons och finansborgarråd Karin Wanngård. Många av Stockholms politiker var också nyfikna och såg fram emot att åka med, bland dem flera Landstingspolitiker och Kommunalråd från förorten.

De nya stationerna är enorma! Citybanans två stationer Stockholm City och Stockholm Odenplan är inte bara platser för resenärer på väg till eller från arbete, skola och ärenden i staden. De två pendeltågsstationerna är också en helt ny arena för konstverk och konstupplevelser med ett värde av över 40 miljoner kronor. Ambitionen är att skapa ett intressant konstnärligt sammanhang, där en kombination av uttryck bidrar till att förstärka helheten. Den konstnärliga utformningen ska dessutom göra det lättare att hitta rätt på stationerna och i förbindelsegångarna. På station Stockholm Odenplan finns sex olika konstverk och på Stockholm City åtta, just på Stockholm City passerar man den storslagna kupolen skapad av Karin Lindh. Kupolen vid rulltrappan består av ett veckat och draperat undertak, vackert belyst underifrån.

Nu är alltså Citybanan invigd och tågen rullar igen efter år av trassel. Det är utlovat en förbättring för oss resenärer, vi får väl se hur det blir. Eldprovet kommer i höst och vinter när första snön kommer.

 

Text och bild – Marlene Rindå Jikita, & Martin Jiktia