Du i Fokus
Mode & Skönhet

Glitter fyller 25 år – lanserar nytt varumärke

skriv ut
Från liten tobaksaffär i Skövde till marknadsledande i Norden med 214 modebutiker och e-handel – i år fyller Glitter 25 år och firar med att lansera ett helt nytt premiumvarumärke – AURIE.

Det var under 70-talet när Sven-Axel Svensson drev en tobaksaffär i Söderköping som en dam en dag kom in och frågade efter halsband. Idén att sälja bijouterier föddes och Sven-Axel började ta in pärlhalsband med en sådan framgång att han snart startade en grossverksamhet. Filosofin var att alla kvinnor skulle ha råd att köpa smycken och känna sig fina. Den första egna Glitterbutiken öppnades i Skövde 1992. År 2004 köptes Glitter av den familjeägda koncernen Bergendahl & Son AB. För att i år fira sitt 25-års jubileum lanserar Glitter det nya varumärket Aurie.

“Med tanke på våra nordiska rötter kändes det självklart att skapa ett varumärke som tar fasta på det skandinaviskt avskalade och tidlösa. Vi förstärker ett stilrent uttryck med hjälp av äkta material som läder, kashmir och ädelstenar,” förklarar Petra Nygren Brus, Head of Design på Glitter. ”Aurie är ett premiumvarumärke som kompletterar vårt nuvarande sortiment på Glitter på ett perfekt sätt.”

Namnet Aurie är en variation på det latinska ordet ”aureum” som betyder ”gyllene”. Varumärket riktar sig till en medveten konsument som vet vad hon vill ha och uppskattar design och god kvalitet utan att det kostar en förmögenhet.

Kollektionen består av exklusiva smycken, läder och mocka-accessoarer samt stickade halsdukar och mössor av kashmir och ull. Smyckena är designade i silver och guldpläterat silver med ädelstenar som rubin, smaragd och safir.

Aurie lanserades i Glitters samtliga butiker och e-handel under mitten av december 2017. Priserna ligger mellan 300-799 kr.

 

Text och bild – Glitter

Visited 2 times, 1 visit(s) today