Chiapudding

skriv ut
Många pratar om rawfood och det blir allt vanligare med rawfoodkost. Det amerikanska begreppet Rawfood har ett liknande äldre svenskt begrepp, levande föda, som etablerades i Sverige på 1970-talet. Vad som förenar begreppen råkost (raw food) och levande föda är att de båda innebär en typ av kosthållning där råvarorna inte får bli upphettade över 47 °C (118 °F) vid tillagningen. En skillnad är att tillämpare av Levande föda ofta blötlägger och fermenterar det som ska ätas, medan raw food handlar om färska råvaror och att välja det som är bäst för stunden/årstiden.

Många pratar också om chiapudding och chiagröt. Chiafröna gör gott för kroppen och mättar länge. De som går ner i vikt äter gärna chiagröt till frukost medan andra pratar om chiapudding. Vad är skillnaden? Ingen alls faktiskt! Enligt Viktor Ingemarsson som är Sveriges egen Rawfood-expert så är det samma sak, enda skillnaden kan eventuellt vara om fröna är hela eller malda. Men tittar man på olika recept så är det olika namn med samma innehåll – alltså är det samma sak!

Här är ett av alla recept som finns.

1 portion:
  • 2 msk Chiafrön
  • 1,5 dl minimjölk
  • 1/2 mogen banan mosad
  • 1,5 tsk vaniljpulver
Gör så här:

Rör ihop ingredienserna. Låt blandningen stå i kylen ett par timmar eller över natten. Toppa gärna med färsk frukt.

För er viktväktare: 6 SP eller 4 PP per portion. Man kan även smaksätta sin chiapudding med lite funlight, ersätt bananen och vaniljpulvret med valfri smak.

Bild och text – Marlene Rindå Jikita