Blåbärssmoothie – för hälsan!

skriv ut
Det är säsong för blåbär!

I blåbär har man sett att det finns ämnet antocyan som kan stoppa åldersförändringar i hjärnan, de vilda bären innehåller mer antocyaner än de odlade.

Bären är även rika på C-vitamin, som stärker kollagen vilket finns i blodkärlens väggar men även i huden och ger stadga. C-vitaminet har många funktioner i kroppen och hjälper också E-vitaminet att återanvändas.

Det positiva med bär är att de är lätta att lägga till i frukostgröten eller muslin. Bären är också perfekta som mellanmål eller dessert, en smoothie med blåbär är fantastiskt gott och kan göras på din favoritmjölk.

Blåbärssmoothie

4 Portioner

  • 4 dl frysta eller färska blåbär
  • 2 dl mjölk
  • 2 1/2 dl vaniljyoghurt
  • ev 4 tsk florsocker, kan uteslutas
  • 2 krm stötta kardemummakärnor
Gör så här:

Mixa blåbär, mjölk och yoghurt i mixer eller matberedare. Tillsätt kardemumma och eventuellt socker. Rör om och häll upp i glas. Servera genast!

Smoothien blir riktigt kall och god om bären är frysta men färska går också bra.

 

För er Viktväktare: 9 SP Flex om man tar lättmjölk och vaniljyoghurt 0,5%. 2 SP Flex om man tar lättmjölk, Larsas grekiska fettfria yoghurt och vaniljessens.

 

Text – Bärfrämjandet & Säsongensbästa, Recept & bild – Arla