Knådfria frukostfrallor

skriv ut
De här bröden blir riktigt goda och gör söndagsfrukosten extra. Man inte behöver göra så mycket med degen, men lite planering krävs dock. När man amvänder lite jäst så behöver degen många timmar på sig för att jäsa. Jag brukar röra ihop (javisst, bara röra ihop) degen på kvällen och låter den stå och jäsa över natten.

Till 9-12 frallor behöver du:
  • 3 g jäst (3 krm)
  • 350 g kallt vatten (3 1/2 dl)
  • 450 g vetemjöl (7 1/2 dl)
  • 8-10 gram salt (ca 1 1/2 tsk)
Gör så här:

På kvällen: Rör ihop alla ingredienser till en deg i en bunke. Degen behöver inte knådas, bara röras tills den precis går ihop. Täck bunken med plastfolie eller lock och låt degen stå i rumstemperatur i cirka 8 timmar över natten.

På morgonen: Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och gör så här: Dra ut degen till en kvadrat. Vik överkanten mot mitten och underkanten mot mitten. Vik sedan även sidorna på samma sätt så att det blir som ett litet paket. Vänd degen så att skarven hamnar nedåt, strö på lite med extra mjöl och täck med en bakduk. Låt jäsa i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader i god tid, minst 30 minuter före gräddning så att den blir riktigt varm.

Strö på lite mjöl på degen och dela av en tredjedel med en degskrapa (eller stekspade). Dela tre eller fyra frallor av degremsan och lägg på plåt med bakplåtspapper.

Pensla eventuellt på lite vatten. Grädda frallorna i mitten av ugnen tills de fått fin färg, cirka 15 minuter. Låt svalna på galler. Njuut!

För er viktväktare: Propoints: vid 12 stycken frallor = 4 SP eller 4 PP per fralla, vid 9 stycken frallor = 5 SP eller 5 PP per fralla

Recept och bild – Nadjaskitchen